tisdag 27 januari 2009

Mat hemma

Vi har fått frågor om vad det är vi äter här. Äter vi ute kan det bli lite allt möjligt, Yoshinoya, ramen, sushi osv. Mer om detta någon annan gång. Jag tänkte mer på matlagningskonsten i detta inlägg. I början åt vi i princip bara nudlar. Nu börjar vi dock begripa hur vi ska bära oss åt. Det är ju inte direkt som att vi inte kunde laga mat när vi kom hit men vi hade ju ingen aning vad någonting var för något. Att gå till mataffären var och är ett äventyr. Trixet är att våga köpa grejer man inte har en aning om vad de är för något. Detta lönar sig, hittils har vi lyckats koka ihop wok, grytor, marinerad tofu osv. Basingredienserna, åtminstonde ur mitt kylskåp, är morötter, vitlök, vårlök, teriyakisås och det billigaste köttet som fanns på Seiyu (en mataffär nära oss och som har öppet dygnet runt). Detta kan kokas, stekas eller wokas OCH man kan enkelt slänga i ett ägg eller en sats kurrysås. Plötsligt har man på en sväng i snabbköpet ordnat fem möjliga rätter, vilket kommer räcka i cirkus en vecka. Ni tycker säkert inte det är så märkvärdigt, men jag tycker det är asnajs. Inom en snar framtid kommer det nog kunna bli lite roligare mat också, ju fler konstiga grejer vi vågar prova. Det finns t.ex. torkade miniålar som fortfarande har ögonen kvar. Vi tror att det är ett snack, ungefär som chips.

/Hugin

5 kommentarer:

  1. Mmmmmmm... Riskokare äger! Jag ska ha en när jag kommer hem det är fett värt! Det talas om en cook-off mellan mig och Xander inom en snar framtid. Han bjöd mig på peanut butter jelly sandwich, mmmm. Dom har aaaasstora burkar som hans flickvän tog med från USA.

    Havregryn finns inte att få tag på och mjöl är inte heller så populärt. Bröd finns mest i form av fikabröd och jätte(jag menar jättejätte)tjocka formbrödsskivor. Jag saknar grovt bröööd! Jag köpte ett paket kellogsflingor som så exakt ut som all-bran men det var typ Frosties fast bruna med jättemycket socker. Kan man inte bara få lite fiber?

    /trin

    SvaraRadera
  2. hahahahahaha, aaaah... sats

    SvaraRadera
  3. miniålarna är aaaasäckliga!

    agnes

    SvaraRadera
  4. använd miniålarna som strössel på salladen. En suverän delikatess!

    SvaraRadera
  5. Jag har sett folk göra det! Eller typ sprinkla på soppan. Men det luktar alltid så illa på den hyllan i mataffären.

    /trin

    SvaraRadera