lördag 14 februari 2009

St. Valentine's Day 2009

Vid alla gudar!

Kan de inte bara chilla? Jag har valt en mycket bra helg att inte gå ut på (ekonomiska skäl). Det är nämligen alla hjärtans dag idag. För ungefär en månad sedan, alltså nån vecka efter att vi kom hit, började man marknadsföra denna importerade högtidsdag. Bara det liksom... Hysterin kring denna dag är för mig oförklarlig. Igår och ikväll var det/kommer det vara fullsmockat med sliskiga par på varenda klubb i stan. Det och tjugo desperata singlar. Lika bra att stanna hemma.

Vi trodde dock att det fanns en positiv, japansk grej med Alla hjärtans dag här. Vi fick nämligen höra att på alla hjärtans dag ger tjejer bort choklad till killar de gillar. "Helt otroligt, det kan omöjliugen vara sant" tänkte jag. Naturligtvis var det inte hela sanningen. Den fjortonde mars infaller nämligen "White day" då killar ger tre gånger så mycket tillbaka. Gåvan de giriga kvinnorna ger på Alla hjärtans dag är alltså inte nödvändigtvis en kärleksgåva, utan en investering. Om jag ser en kvinna med choklad inom en tjugometersradie av mig ikväll kastar jag mig omedelbart i skydd.

/Hugin

2 kommentarer:

  1. hur kommer det sig att ni ska ge tre gånger så mycket mer tillbaka? dessutom behöver man väl inte köpa för tre gånger så mycket...personnligen skulle jag nog bli gladare för tre gånger volymen jag gav bort =)

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt varför. Kanske för att japanska kvinnor är extra snikna...

    SvaraRadera