lördag 14 februari 2009

Konsert i Japan




Idag var jag, Tim och Xander och såg på Death Cab for Cutie på Studio Coast i Shin-Kiba. Det var hur grymt som helst. Japanska konserter är asnajs. Folk är inte helt hysteriska som jag hade tänkt mig att japaner skulle vara på konserter (men det kan vara för att det var en ganska mogen publik. Gud vad gammal jag känner mig för att ha skrivit så). Vi kom dit när ett förband skulle börja spela men jag han inte se dem så mycket för jag ock Xander fipplade med ett skåp.

Konserten var dock väldigt dyr, ca 650sek plus att man var tvungen att betala 50kr för en drink för att ens komma in. Det var i alla fall den bästa konsertlokalen jag någonsin sett, dom hade flera olika nivåer i golvet och balkongen hade också olika nivåer så man såg allt vart man än stod även om man var kort. Det var lagom storlek också kanske som 1 1/2 cirkus (i sthlm) och ljudet var väldigt lagom nivå så det lät jättebra. Och kolla in dom heta röda högtalarna dom hade och den stora discokulan!


Konserten i sig var asgrym! Ben Gibbards röst lät helt fantastiskt! Dom bytte gitarrer varje låt. Jag gillar att dom spelade nästan hälften gamla låtar (jag hade inte hört alla men jag gillar när band kör många gamla och inte bara alla från nya skivan). Man fick dock inte ta kort men jag var lite olydig (och blev tillsagd så jag fick skämmas, vi tror det var en helt random japan som inte ens jobbade där). Sen under konserten upptäckte vi att det stod två snubbar på var sin sida av scenen och lyste med asstark ficklampa på folk som plockade fram kamera eller mobil. Men det var nog mest gaijins, japaner är otroligt lydiga. Den enda japanskan bandet försökte sig på under konserten var dock bara "arigatoo gozaimasu" i slutet.


(ur "The New Year")

Sammanfattningsvis en asvärd konsert, hoppas jag får gå på flera!



/en nöjd trin

7 kommentarer:

  1. Trodde du japaner var helt hysteriska på konserter? Jag trodde de satt i ordnade rader och klappade snällt efter varje låt...

    Om man får ge ett tråkigt (tråkigt för att du/jag sett dom flera gånger) så spelar Hives 3:e och 5:e April i Tokyo, då kan du ju sprida lite svensk musik till amerikanisarna (måste dock säga att Hives inte känns lika hett/bra/"najs" som jag/vi tyckte för ett par år sen... ).

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte var jag fått den föreställningen från eftersom japaner måste vara de mest ordnade folket någonsin (du ska se deras köer och led dom bildar överallt!)

    Och jag vet att hivesarna kommer hit, satt just och kollade flera konserter i Tokyo, men dom kostar 550 och jag tror inte jag har råd att hosta upp så mycket (speciellt eftersom jag betalade typ 250 för att se dem på en asbra konsert på cirkus, erkänn den var grym!). Xander lyssnar mest på punkrock/emorock och Tim är inte så musikinsatt så jag tror ändå inte att jag får med mig någon. Hade väldigt gärna velat se Franz Ferdinand som spelade för några dagar sedan men ingen ville gå med mig :( Deras nya skiva är gryyym!

    Hoppas det kommer några bra band när ni kommer hit så vi kan gå!

    /trin

    SvaraRadera
  3. FF spelar ju på Cirkus i mars men David o jag tyckte att vi ju redan hade sett dem 2 ggr de senaste 7 månaderna. Har jag sagt att vi fångade en trumpinne senast? Mellan våra lår...(alltså det ena låret var mitt o det andra Davids). Men de spelar ju på Cirkus o jag gillar Cirkus... Davids bror ska iaf gå...o kanske min syster...

    Att bero på japaner på konserter så tror jag att du blandar ihop dem med kineser, de trängs o skriker o är livliga o tar för sig...de är ju så många...

    SvaraRadera
  4. Det jag gillar bäst är "Dom bytte gitarr mellan varje låt". Hihi, band brukar göra det när dom vill känna sig coola. Täntke du inte på det under muse t.ex.? Shins byter instument mellan varje låt, inte lika mycket nu längre i för sig när dom har en femte snubbe som är med och spelar live, då är det mest han som byter. Men ändå, dom är coola.

    Och var Gibbard verkligen sååå fantastisk? Han låter ju inte helt perfekt, även om det är väldigt bra (inte samma sak som fantastisk alltså). Inte för att klanka ner på er upplevelse men det skulle betyda mycket för mig om det faktiskt inte var såååå jäkla bra. För då sticker det inte lika hårt i hjärtat när jag tänker på att jag missade det.

    Fast i för sig så spelar det egentligen bara roll hur bra man tycker det är när man är där och inte vad man kan dra för slutsatser när man verkligen undersöker inspelningarna efteråt så jag får väl ta "fantastiskt" då. Jävla Ben Gibbard. Hatar honom. Men han vet samtidigt att han kan få mig any day of the week.

    SvaraRadera
  5. orka längden på den kommentaren. vem fan tror snubben att han är. sicket jävla as.

    SvaraRadera
  6. orka vara helt bitter. då får man inte komma hit och leka.

    /trin

    SvaraRadera
  7. Hahaha! Seså nu Johan, inte vara bitter! Munnen har du fått för du ska tralla, sudda sudda bort din sura min!

    /Hugin

    SvaraRadera