tisdag 17 mars 2009

Yasumi!


Vi har lov! Alla fröjdas! En av de bästa sakerna med att ha lov är att man kan gå på izakaya (restaurangliknande ställe där de ofta har nomihodai, alltså öppen bar) på måndagar ^^

Nåväl, ni (Agnes) har ju tjatat om ett inlägg som handlar om skolan. Nu när vi har tre veckors ledigt tänkte jag att det är ett bra tillfälle att ta upp det ämnet. Skolan alltså... Det är inte direkt som vi tänkte oss. Det går i princip till så att vi per dag har en timme kanji, en timme läxförhör och två timmars undervisning i ny grammatik eller vokabulär. Ibland kan det bli väldigt hetsigt (hayaku) och då pallar jag inte. Då vill jag bara åka hem, men så får jag påminna mig själv att utan skola inget CSN. Japansk kultur är heller inget som tas upp. Alls. Vi snappar så klart upp en del av lärarnas beteende och ibland kastar de in en kommentar om japansk kultur men det är inget som ingår i undervisningen.

Det låter på detta som att skolan är väldigt dålig. Så är det inte. Det varierar från dag till dag, eller snarare från lärare till lärare. Skola är dock alltid skola, och alltså lite svårmodigt i grunden. Jag tror dock det är bra att inte ta skolan på för stort allvar. Vi har t.ex. en fransman här på vårt Guest House som pluggar i ca 3 timmar varje dag. Han upplever inte Japan på grund av detta. Då kan det vara dags att fråga sig varför man egentligen är här. Det värsta är att han trots det är väldigt dålig på japanska. Jag säger som de flesta andra som varit här ett tag: Man lär sig japanska genom att gå på barer och snacka med japaner.

Vi ska skriva mer när vi hittat på roligare saker. En rolig sak är t.ex. att jag ev. åker till Kyoto på fredag. Vi får se hur det blir med det. Plånboken bestämmer.

/Hugin

PS: Dagens youtube: Stephen Lynch - Vanilla Ice Cream

1 kommentar:

  1. Just passing by. Btw, your blogg have great content!

    SvaraRadera